Johanna

    Hej! Jag läser termin 3 på sjuksköterskeprogramet i Umeå och funderar på att ta studieuppehåll och min fråga då är om jag väljer att ta upp mina studier i framtiden i en annan ort, måste jag läsa programet eller kan jag läsa fristående kurser tills jag läst tillräckligt för en kandidatexamen för sjuksköterka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    sjuksköterskeexamen kan i Sverige uppnås endast inom sjuksköterskeprogrammet. Sjuksköterskeprogrammet leder till Yrkesexamen som sjuksköterska. Man kan inte genom fristående kurser få ihop till en utbildning som motsvarar sjuksköterskeprogrammet (detta p g a att vissa kurser som man måste ha godkända betyg i, ges endast inom det programmet, alltså erbjuds inte som fristående kurser).
    ***
    Vad gäller studieuppehåll med platsgaranti så får man det beviljat (om man får det beviljat) under en begränsad tid och så vitt jag vet gäller det endast på samma lärosäte. Det vanliga är att studieuppehåll erbjuds för ett år (2 terminer); så tanken är att man ska "hoppa på" samma utbildning som man tog uppehåll ifrån inom den tiden som uppehåll har beviljats för.
    ***
    Vad gäller få ut kandidatexamen - så är det inte omöjligt att kunna ta in kurserna som du har godkända betyg i, i en kandidatexamen med någon form av "hälsoinriktning". Detaljerna måste du ta med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen. Du kan få olika svar från olika lärosäten ang.vilka kurser som de tillåter ta in i kandidatexamen.

    Om du inte får studieuppehåll beviljat, kan du hoppa av din utbildning och hoppas på att kunna återuppta studierna senare, om det då finns ledig plats på programmet och om innehåll i programmet inte har ändrats tills dess att du vill återuppta dina studier. Det är en chansning du i så fall gör. Innehåll i programmet kan ändras. Kurserna kanske läses i en annan ordning, och vissa kurser utgår och nya tillkommer. I absolut värsta fall kanske du om några år behöver på nytt konkurrera om utbildningsplats och läsa om hela programmet. Det är mycket säkrare att fullfölja sin utbildning och speciellt när det handlar om legitimationsyrke som sjuksköterska där man ej kan få ut legitimation utan "rätt examen" (i detta fallet sjuksköterskeexamen som endast kan fås inom ssk-programmet).