Isabella

    Hej! Jag har planer att läsa fristående kurser för att sätta ihop en examen på högskola efter sommaren. Jag vill läsa på distans, som det ser ut nu, och vet att man ska läsa 90hp inom ett huvudområden samt 90hp inom övriga kurser (eventuellt närliggande huvudområdet). Min första fråga är om jag måste börja med att läsa ”huvudområdeskurserna” eller om jag kan läsa exempelvis fyra 7,5hp kurser första terminen och ta ”huvudområdeskurserna” efteråt? Min andra fråga är: när man väl läser exempelvis fyra 7,5hp kurser på en termin (för att få ihop 100% studietakt och alla timmar osv. )Läser man alla fyra samtidigt, och blir terminen kortare då? Jag vet att en 7,5hp på 50% takt tar 10 veckor. Läser man då dubbelt så många timmar i veckan än en vanlig 30hp kurs exempelvis, om man läser fyra 7,5hp kurser på 50%, fast 10 veckor istället för 20? Eller kan man läsa två i taget på en termin? Så att två exempelvis får senare startdatum? Hur gör man detta isåfall?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella!
    att försöka sätta ihop kurser i en examen är en osäker väg att gå. Jag är inte alls säker på att du ska kunna ta in dina 7,5p-kurser in i kandidatexamen: det beror på vad de lokala reglerna på just det lärosäte säger, där du vill ta ut examen. Reglerna kan också ändras över tid. Kandidatkurs som du mot slutet av dina studier behöver läsa kanske inte finns på distans, eller kanske då inte finns alls (med det innehållet som dina övriga kursers inriktning "kräver"). Vi råder därför att antingen ta kontakt med studievägledare på den institutionen där man senare vill ta ut examen och göra planering tillsammans med honom-henne, eller försöka "skugga" ett kandidatprogram, alltså läsa de kurser som ingår i programmet.
    Vad gäller frågan om att läsa 7.5p-kurser under samma termin, så är det också en komplicerad fråga. Det är mycket sällan som en högskolestuderande får själv välja start och slutdatum på en kurs, även om kursen är på distans. Nästan alltid är det fasta datum för när kursen börjar och slutar och när proven ligger inom kursen - samma för alla studerande som läser samma kurs.
    Skulle det vara så att alla dina kurser börjar samtidigt, så är det tveksamt att du blir antagen till alla fyra stycken, för att det innebär studietakt på 200% under en halvtermin. Det är i så fall 3 st. kurser som du, som max, kan bli antagen till vilket ger studietakt på 150%. Studiemedel får man dock ändå endast för heltidsstudier och endast under de veckorna som man bedriver studierna på minst halvtid - det är så vi här på FRåGA SYV tolkar CSN´s reglerna (du får själv kontakta CSN med den frågan om du vill).
    Om du vill läsa på heltid under en hel termin, bör du hitta 7,5-p kurser där 2 st.startar första dagen på terminen och 2 st.andra - startar i mitten på terminen och går på halvtid (alltså varje kurs går på halvtid).

    I de generella kraven på kandidatexamen känner jag inte till att det skulle ingå att man har läst kurserna inom huvudområdet först, men även det är bra att fråga på den institutionen där man vill ta ut sin examen. Reglerna kan också ändras över tid och om 3 år när det blir dags för dig att leta en kandidatkurs, så kanske finns kandidatkursen endast på ett annat lärosäte där du från början inte tänkte ta ut kandidatexamen, och på det lärosäte kanske då säger till dig att en del av kurserna du läste ej går att ta in i examen hos dem. Varje lärosäte har ganska mycket att säga till vad gäller innehåll i examina.