Student

    Hej! Jag läste tyska som tredjespråk under högstadiet och har sedan dess bara sporadiskt övat på det sen dess. Nu håller jag dock på att läsa ett kandidatprogram för ett yrke där jag skulle ha mycket nytta av tyskan då jag kommer att möta många tyskar i mitt framtida yrke. Det jag funderar på är vad finns det för utbildnings alternativ för mig som nu inte har studerat tyska officiellt på drygt 10år? Har liksom ingen aning om vilken nivå mina kunskaper räknas som eller om det jag kan ens är relevant när jag inte har några gymnasie-/högskolepoäng inom tyska. Jag har försökt letat runt på antagning.se, googlat etc. vad det finns för kurser men hittar inget som verkar passa mig, då jag helst skulle vilja läsa en sommarkurs för att det inte ska krocka med yrkesprogrammet. Det skulle vara önskvärt med om det gav högskolepoäng men går utan med. För att sammanfatta mina funderingar: jag undrar vilken nivå på kurs som är relevant för mig? Samt vad finns det för tyskakurser som går att läsa som sommarkurs, antingen på högskola/universitet eller annan form av vuxenutbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kristin!
    Hur mycket du kunde i tyska för 10 år sedan är en sak, för det var ganska länge sedan; och hur mycket du minns - kan vara en helt annan sak. :) Vilka kurser som på högskolor- och universitet erbjuds på sommaren fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Av informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#sommarkurser-2023 framgår att anmälningsperioden till sommarkurserna på svenska universitet kommer ligga från 17 febr till 15 mars 2023.
    Så, det är föst den 17 februari 2023 som både du och vi kan se alla de sommarkurserna som kommer att bli sökbara. Språkkurserna på universitetsnivå brukar antingen vara Nybörjarkurser som inte kräver några förkunskaper i just det språket, eller kurser som kräver (för särskild behörighet) godkänt betyg i moderna språk3. Läser man gymnasiala kurser (på komvux) på heltid då läser man Tyska1 på fem veckor, sedan Tyska 2 på fem veckor och sedan Tyska 3 också på fem veckor med studieinsats på cirka 40 timmar per vecka. 15 veckor x 40 timmar = 600 timmar studier i tyska med godkänt betyg. Jag tvivlar starkt att har de kunskaper som krävs för att läsa en kurs i tyska där förkunskaperna ligger på 600 timmar godkänt nivå.. eftersom du själv uppger att du ej har läst tyska på 10 år. Så, om kurserna i tyska kommer starta på högskolenivå nästa sommar, då råder jag dig söka till Nybörjarkurserna, ej till fortsättningskurserna.
    **************'
    Jag tänker också på möjlighet för dig att läsa tyska på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Sök läsa Tyska1, som är nybörjarkurs. Du kan söka läsa på heltid, vilket tar i så fall fem veckor. Blir det för lätt för dig, kan du kanske t o m få godkänt betyg tidigare än de fem veckorna som kursen är upplagd på. Sedan söker du läsa tyska 2, sedan 3... allmänt sett, finns det 7 steg t o m tyska 7 (inom gymnasiet) men det är mycket sällan som komvux erbjuder högre nivå än 5, kanske t o m endast upp till nivå4. Se vad komvux i din kommun har i sitt utbud.
    Det är allt fler komvux som erbjuder läsa på sommaren. Läser du en kurs som är längre än 3 veckor och går på minst halvtid, har du rätt till studiemedel (om du uppfyller de övriga kraven). Du förlorat hur som helst inget på att se vad komvux erbjuder; det kostar inget att göra ansökan och även om du får plats på kursen, kan du alltid tacka Nej.
    Du kan också fråga på komvux om de kan erbjuda dig göra nivåbedömning (test i tyska) för att "placera" dig på rätt nivå. Men annars, så kan du snabbt gå igenom Tyska1, nybörjarkurs (om det är så att du minns ganska mycket från dina studier i tyska för 10 år sedan).
    ********************
    Högskole-universitets kurserna på sommaren ... vad jag förstod av det Antagning.se säger är att det är max 22.5 hp som man får läsa under en sommar, och detta under förutsättning att man blir Antagen. Du kan söka till komvux och till högskole-universitetskurserna samtidigt och du kan t o m läsa samma ämne (t.ex tyska) på högskolenivå och på komvux, samtidigt. Antagning görs oberoende av varandra. Du kan påbörja läsa tyska på båda ställen (om du blir antagen på båda ställen), och se vilket sätt (studieform) som passar dig bättre.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Student : Hej! Tack så jättemycket för ett utförligt svar! Detta hjälpte mig mycket då jag nu vet i vilken ände jag ska börja i.
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!