Eleonor

    Hej Jag har sett en annons på kriminalvården där det står att man främst önskar utbildningsbakgrund som socionom, beteendevetenskap eller jurist för att arbeta som feivårdsinspektör. Men det stod även att annan akademisk utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms lämplig kunde fungera. Min fråga är egentligen om man skulle kunna öka sina chanser att få jobb om man läser någon eller några kurser som komplement till min arbetsterapeut utbildning? Jag har även erfarenhet av arbete inom psykosvård som jag tänker borde vara relevant samt utbildning i kbt. Hur tror ni att denna bakgrund och erfarenhet skulle kunna fungera om man söker arbete Som frivårdinspektör? Med vänlig hälsning

    • Peter : Har du sökt jobbet? Jag tycker det inte finns ngt som säger att du inte skulle fått det med den utbildning du redan har.
    • : Nej jag har inte sökt tjänsten. Ok tack, då kanske det ändå finns goda chanser.
    • Peter : Jag har nu börjat skriva svar till dig, som kommer finnas nedan som "svar". Kort: finns ingen anledning att avstå från att söka! Lycka till!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    du kanske redan har kikat på framtid.se/yrke/frivardsinspektör och där står det om vilken utbildning man behöver skaffa sig - i första hand socionom eller juridisk utbildning, och det stämmer att arbetsgivare föredrar det. Men annars så är det en bedömning som arbetsgivare gör: de väljer, helt enkelt, de sökande att anställa som de mest tror på, som enligt deras bedömning passar bättre än de andra sökande till samma tjänst.

    Exakt vilka kompletterande kurser eller utbildningar man skulle behöva skaffa sig om man i grunden är t.ex arbetsterapeut, är extremt svårt att svara på. Olika arbetsgivare kan ha olika åsikter om det.

    Praktik
    Jag vill tipsa om en eventuell möjlig väg in på en arbetsplats: genom praktik. Även korta vikariat och sommarjobb kan bli början på en fastanställning. Jag förstår att det inte alla som kan börja med praktik: även om man som arbetssökande är beredd att "jobba gratis" som man kan tänka om praktiken ibland, under några veckor - för att "visa upp sig", så tar inte arbetsgivarna, som regel, emot på praktik om man inte har praktiken inom sin utbildning, eller om man inte har en myndighet "bakom sig" som t.ex Arbetsförmedlingen som kommer att stå för "tillsyn" och försäkringar.
    Om du har möjlighet att komma in på praktik på en arbetsplats där du vill senare få jobb, är mitt råd att du tar den chansen. Vår erfarenhet är att praktik leder ofta till anställning.