Meriam

    Jag undrar hur svårt det är att arbeta som jurist/advokat i Turkiet om man har en svensk juristexamen. Finns det någon slags komplettering som man kan göra i sådana fall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Meriam,
    det är myndigheter i Turkiet som får bestämma vilken utbildning och övriga kvalifikationer som krävs för att arbeta som jurist/advokat i Turkuet. Oftast går det inte att arbeta i ett annat land - med juristutbildning från "ett annat land", i alla fall inte som jurist.... eller så krävs det kompletteringar. Vilka kompletteringar som kan krävas och om de finns att få - är det också en fråga till turkiska myndigheter.
    Min gissning skulle vara att det bör vara lättare att få jobb utomlands om man i Sverige utbildar sig inom Internationell rätt.

    Allmänt gäller
    Många ggr är det fördelaktigt att gå eftergymnasial utbildning i samma land där man sedan vill arbeta; detta för att utbildningar är anpassade till landets lagar och övriga förhållanden; arbetsgivare i landet känner också till "sina egna" utbildningar mycket bättre och litar mer på de "inhemska" utbildningar mer än på utländska utbildningar. Det kanske inte bör vara så, kan man tycka, men vi vet att många ggr är det så det ter sig - i verkligheten.

    Info om högre utbildning i Turkiet - var god se: https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/turkiet/

    Tips: vänd dig till Turkiets Ambassad i Stockholm, som vi hoppas kan ge dig relevant info.
    Vänligen

    ANNA