Mahmood

    Hej jag läser upp mina betyg för att få examen i komvux. Hur mycket poäng ska man ha i programfördjupning? Jag läste natur programet och har 400 poäng i programfördjupning ännu men tänkte läsa bio 2, hi2 och moderna språk 4.? Sedan har jag tänkt göra prövning i matte 3 men det räknas ju inte som programfördjupning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux-examen behöver inte ha den strikta program-strukturen som gymnasiet kräver. Det är mycket friare vilka kurser får ingå i komvux-examen. Planering mot examen från komvux gör du tillsammans med SYV på komvux. Du behöver inte följa samma struktur och tänka på "programfördjupningar" när du läser mot komvux-examen. Inkludera i stället de kurser som du behöver för särskild behörighet till dina framtida studier, kurser som kan ge dig fler meritpoäng och de kurser som du är intresserad av att läsa eller de där du tror du kan få mycket höga betyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mahmood : Jag hade hört någonstans att man måste ha minst 650 poäng i programfördjupning, stämmer det eller inte?
    • Milla :

      Om du på komvux läser mot examen inom Naturvetenskap-Teknik, då måste du, förutom de strikt obligatoriska kurser ha även minst hälften av de "resterande" poängen från kurser som "i princip" kan/får läsas på gymnasiets naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet (det kan vara kurser som är inriktningskurserna på de programmen på gymnasiet eller ingår i listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupning). Men rektor på komvux kan ibland också göra undantag och låta dig inkludera (inom ditt examensbevis) någon kurs som, enligt reglerna, borde ej ingå. Det kan t.ex bero på att komvux inte kan erbjuda dig läsa en kurs som egentligen bör ingå eller att du redan, sedan innan, har många godkända betyg ... Vi rekommenderar göra planering tillsammans med SYV på komvux. Ni (du och SYV) utgår från vilka kurser du redan har godkända betyg i + från dina önskemål om vilka kurser du vill läsa och får ihop en studieplanering. Om SYV-en blir osäker, kan hen alltid samråda med rektorn på "sin komvux" eller med experter på skolverket. Det är inte helt ovanligt att man får olika svar/beslut från komvux i olika kommuner för att rektorer gör olika bedömning i liknande situationer och ibland även i identiska situationer. Eftersom jag inte kan utfärda ditt examensbevis, så vinner du på att få svar från de som kommer göra det, alltså personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    • Mahmood : Okej tack, så om jag nu t.ex läser programering 1 (har inte läst det tidigare) nu och jag tidigare läst NA så kommer det att placeras i "inom studieområdet" och inte I elevens val.
    • Milla :

      I vilken "kategori" man läser en kurs har viss betydelse på gymnasiet men saknar helt den betydelsen på komvux. Examensbevis från komvux består av ett antal rader där en kursnamn står, antal poäng som den kursen har + tillhörande betyg och så datum och rektorns underskrift. I examensbeviset från komvux kan man inte se inom vilken "kategori" som kursen lästes och det spelar därför ingen som helst roll. Gör planering mot examensbevis TILLSAMMANS MED SYV PÅ KOMVUX, är det bästa rådet jag kan ge dig. Detta för att, oavsett vad ngn annan säger till att ang.vilka kurser som får, bör eller ska ingå, så är det rektorn på komvux som har sista ordet och dennes beslut gäller.
      Kursen Programmering 1 är ej obligatorisk. Den får ingå i examensbevis från gymnasiets alla nationella program och i examensbevis från komvux men den behöver inte ingå, för att den är inte obligatorisk. Vidare gäller också: alla kurser som man har betygen i behöver inte Ingå i examensbevis. Man kan ha betygen på separata dokument också. Satta betyg gäller tillsvidare, även om de inte ingår inom examensbeviset. Du kan t.ex läsa många kurser på komvux men endast en del av de kanske kommer ingå i ditt examensbevis (endast 2400 poäng, av dem 100p.gymnasie- eller komvuxarbete).

    Läs alla kommentarer