Sadid

    Hi, I was looking for some resources/books/pdfs for physics 2 but in english. Is there any website or something that can help me to understand Fysik 2 in English?

    3 Svar

    Vägledare SYV

     Some teachers rekommend the book - "Higher level physics", Pearson education ISBN 978 1 447 95902 1

    SYV-besökare SYV

    Jag fick detta svar från en av våra fysiklärare, se nedan:

    Det är inte så lätt att läsa en svensk fysikkurs med utländska läromedel.

    Tips:

    * Läs det centrala innehållet (vilket jag såg att eleven fått)

    * Titta igenom en svensk fy2-bok för att få en känsla av svårighetsgraden.

    * Skaffa en engelsk bok. Jag valde Pearson physics HL men hade nog även SL (också för att kunna täcka in fysik 1)

    Hoppas att detta kan hjälpa dig!

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi fick nu svar från en av gymnasieskolorna: "Det finns inga böcker på engelska som följer svenska läroplanen. Eleven kan läsa på Skolverkets sida vad som krävs och sedan läsa på om det i tex böcker för IB eller andra böcker för de årskurserna. Tex: https://www.bokus.com/bok/9781316027356/physics-for-the-ib-diploma/ Men som sagt så följer den inte svenska läroplanen så man måste veta vad man ska ta reda på."

    Jag tänker så här också: om du behöver godkänt betyg i gymnasiekursen Fysik2, då måste du antingen få det genom att du läser den kursen på komvux, på en folkhögskola eller inom basåret på högskolenivå, då följer du den undervisningen som ges och proven brukar vara på svenska, så om du lär dig kursinnehåll på engelska - hur ska du klara proven som är på svenska?
    Om du vill få betyg genom en prövning, så är det "samma sak där", nämligen att prövningar genomförs på svenska. Jag känner inte till möjlighet att i Sverige genomföra prövning på engelska (i andra ämnen än just ämnet Engelska).
    Så, det är kanske bäst om du lär dig så pass mycket svenska att du kan lära dig innehåll i kursen fysik2 på svenska. För att jag förstår annars inte hur du ska få godkänt betyg i den kursen.

    Hej igen!

    Vi fick idag svar från en fysiklärare. Var god läs nedan:

    "De flesta (alla jag känner till) böcker på engelska separerar inte innehållet i två kurser som Fysik 1 eller Fysik 2, utan är hela gymnasiefysiken i ett pack.

    Den enskilda bok som kanske bäst, eller i alla fall minst sämst representerar detta innehåll är Giancolis bok https://www.giancolianswers.com/

    eller Hecth, men den innehåller inte så mycket teori men ganska många övningsuppgifter.

    https://www.amazon.com/Physics-Eugene-Hecht/dp/0534373917

    Hoppas att det hjälpte dig."