Melo

    Hej, Jag drömmer om att bli tandläkare. Det är typ mitt största dröm. Men jag förstår inte fysik frågorna. Det är typ att jag förstår själva principen och hur den ska appliceras. Men jag förstår inte själva frågan. Borde jag ge upp på tandläkarprogrammet? Eller finns det något sätt som kan underlätta det? Jag undrar också vilka betyg ska man få för att bli antagen dvs. A/B/C. Då menar jag inte antagningspoäng utan betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tandläkare är i Sverige ett av de mest populära yrken och utbildningar till tandläkare på de svenska universitet lockar till sig många sökande med väldigt höga meriter. Endast alla A-betygen i alla gymnasiala kurser brukar inte räcka, tyvärr. Utan man måste dessutom även ha A-betygen eller lägst B-betygen i kurser som ger meritpoäng. Vilka kurser som ger meritpoäng kan du se på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Men man kan också prövas i HP-urvalet (med resultat från högskoleprovet) och jag råder dig därför göra högskoleprovet men du måste ändå bli behörig. Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet.

    Vad gäller fysik, så måste du få godkänt betyg i gymnasial kurs fysik 2. Jag är inte lärare i fysik och jag har inte läst fysik efter grundskolan, över huvudet taget, så du kan säkert mycket mer inom ämnet fysik än jag kan... så jag är tyvärr fel person att ge råd i hur man förstår sig på ämnet fysik... Prata med läraren i fysik och be om råd och tips. De tipsen jag kan ge är de allmänna tipsen om studieteknik: kika gärna på gymnasieguiden.se/studieteknik
    *******
    Jag kan också tipsa om att det finns fler yrken som handlar om att arbeta med vård, medicin, hälsa och naturvetenskap. Vill man jobba med just tandhälsan, så finns det yrken som

    Tandhygienist

    Tandsköterska

    Tandtekniker
    Utbildning till Tandsköterska ges i Sverige inom yrkeshögskola. Du behöver inte läsa fysik om du vill söka till de ovan nämnda yrken. Du får gärna kika på YH_utbildningar till Tandsköterska: nedan sätter jag inte några snabblänkar för att ge exempel på hur information om utb.till tandsköterska kan se ut (OBS! i början av 2024 kan ännu fler utbildningar inom yrkeshögskola och bl.a tandsköterskeutbildningar dyka upp):
    utbildning/yh-region-kronoberg/tandskoeterska
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska
    utbildning/centrum-for-vuxenutbildning/tandskoterska
    utbildning/arena-yrkeshogskola/tandskoterska
    OBS! den här YH, utbildning/nackademin/tandskoterska-studerande-avgift-distans tar studerandeavgift

    Studie- och yrkesvägledare