Emelie

    Hej! Jag vill gärna komma in på fysioterapeut programmet. Mitt snitt ligger någonstans runt 17-18 men behöver höjas ytterligare för att ens kunna ha en chans att ta sig in. Jag gör högskoleproven vid varje tillfälle men känner att när jag ändå har tid så vill jag maxa mina alternativ. Så jag googlade och hittade en sida om områdesbehörighet (som jag uppfattar det har jag nr 17). Meritkurserna var: Biologi B - 0.25 meritpoäng Biologi breddning - 0.25 meritpoäng Etik och livsfrågor - 0.50 meritpoäng Fysik B - 0.50 meritpoäng Fysik breddning - 0.25 meritpoäng Hälsopedagogik - 0.25 meritpoäng Idrott och hälsa B - 0.25 meritpoäng Kemi B - 0.50 meritpoäng Kemi breddning - 0.25 meritpoäng Pedagogiskt ledarskap - 0.50 meritpoäng Psykologi A - 0.25 meritpoäng Samhällskunskap B - 0.50 meritpoäng Specialidrott A - 0.50 meritpoäng Svenska C muntlig och skriftlig kommunikation - 0.25 Många av dessa kurser har jag inte pluggat. Jag försökte via komvux få läsa dem men de nekar eftersom de endast mottager en om kursen behövs för intagningen, inte för att man vill höja sin merit. Om jag exempelvis pluggar Psykologi A och Etik och livsfrågor, kommer mitt värde höjas till 0,75 ÄVEN om jag bara får godkänt i kurserna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    tyvärr blir det inte alls aktuellt för dig. Jag ska förklara: Meritpoängen enligt "områderskurserna" har de personer som redan har betygen i de "gamla kurserna" som till exempel Psykologi A. Möjlighet att få betygen i de "gamla kurserna" har upphört; den upphörde helt sista juni 2016. Från 1 juli 2016 kan man endast få betygen i de "nya kurserna", t.ex Psykologi 1. Men de nya kurserna ger inte meritpoäng enligt "områdesbehörighets-systemet".
    Det är rätt så kompliserat alltihopa... men ditt förslag går, hur som helst, ej att genomföra. För det första, så finns ingen möjlighet att få betyget i Psykologi A, och om du får betyget i en "motsvarande kurs" Psykologi 1 så ger inte den kursen meritpoängen, oavsett vilket betyg du får.
    Om du idag ännu inte har max i meritpoäng som är 2,5 - så kan du få meritpoängen för moderna språk (från nivå 3), för engelska 7 och för högre kurser i matematik.
    Gör annars högskoleprovet.
    Gå prata med SYV på komvux för att diskutera hur du kan höja ditt meritvärde.

    Vänligen
    Julia syv