Student
    Hej!
    Jag har börjat plugga till lågstadielärare för ett tag sedan! Men har nu börjat fundera på om jag även vill ha möjlighet att jobba på mellanstadiet. Går det att bara läsa till kurser eller måste man då gå om hela utbildningen för att få jobba på mellanstadiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    fråga studievägledare på din institution om du inom din utbildning eller utanför din utbildning kan läsa kurser som skulle ge dig möjlighet att utöka din lärarlegitimation. Det är skolverkets avdelning som ansvarar för lärarlegitimationer.
    När det är lärarbrist kan obehöriga lärare (t.ex lärare med "fel behörighet") få lov att undervisa och när man har jobbat, i några år, inom "fel skolform" så kan man ofta antingen komma med i något projekt som hjälper lärare att bli behöriga, eller få igenom ett undantag (hos skolverket) så att legitimationen blir utökad.
    Mer än så kan inte jag eller någon annan allmän studievägledare svara, utan du behöver få svar från de som dagligen jobbar med just de frågorna och det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och studievägledare på de institutioner på lärarhögskolorna där relevanta utbildningar ges.