Hej Li,
    nu är det redan början på maj och du är lite "sent ute" ... så det blir kanske inte möjligt att hinna med att söka till gymnasieskola i Danmark... så, mitt råd är att du under alla omständigheter även söker gymnasiet i Sverige (detta för att inte bli utan utibldningsplats till hösten).

    Vidare gäller:
    så länge du är under 18 år, är du inte myndig och det är dina vårdnadshavare som bestämmer mycket bl.a bestämmer de va du bor. Kan du dagligen pendla till Danmark? Det är kanske möjligt om man bor i Malmö eller i Lund... om du bor så pass långt från Danmark att du skulle behöva flytta för att kunna gå på gymnasiet i Danmark, måste dina vårdnadshavare samtycka till att du ska flytta och med det tar de på sig också ansvar för att hitta vart du ska flytta + för alla kostnader som kommer att uppstå i samband med ditt boende och din skolgång.
    Om dina vårdnadshavare inte ger samtycke till att du flyttar, då får du inte flytta. Detta pga du inte är myndig.
    Jag undrar: varför vill du gå på gymnasiet just i Danmark?
    Kan du så pass bra danska att du skulle klara av att läsa gymnasial utbildning med undervisningsspråk danska?

    IB-diploma, det internationella gymnasieprogrammet med undervisningsspråk Engelska, finns i Danmark på ca 16 skolor. Du kan hitta uppgifter om dem på ibo.org/programmes/find-an-ib-school/?SearchFields.Region=Danmark
     Vänd dig direkt till den skolan i Danmark som du vill läsa på - är mitt råd. Personal på de danska skolorna borde ha viss erfarenhet av svenska sökande och borde därför kunna ge dig relevant information. Kika också på info som finns på norden.org/sv/info-norden/gymnasieutbildning?danmark och på oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark/gymnasieutbildningar/danska-gymnasieutbildningar
    Lycka till!