Emma
    Hej! Går i 9:an här i Sverige men har alltid velat bo utomlands. Har familj som bor i Kanada (morföräldrar, mostrar etc) och undrade om det är möjlig att gå i highschool i Kanada där utan att behöva åka med t.ex Ef,sfs och liknande eftersom att jag har flera som jag kan bo hos. Har googlat mycket men hittar endast vad man ska göra om man vill börja på universitetet i Kanada. Vet att man måste gå om gymnasiet när man kommer hem från ett utbytes student år men är det det så om jag skulle flytta dit i några år?

    Mvh Emma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    att gå på gymnasiet är i Sverige frivilligt, ej obligatoriskt.
    Var du bor fram tills du fyller 18 år - är det dina vårdnadshavare som bestämmer.
    Det är dina vårdnadshavare som också har försörjningsansvar för dig.
    Prata med dina vårdnadshavare (oftast är det föräldrar som är vårdnadshavare).
    Om dina vårdnadshavare tycker det är OK att du bor i Kanada, får de hitta vilken skola du kan gå in och hur det ska betalas för.
    Om du är eller kan bli medborgare i Kanada, blir det säkert enklare och billigare för dig att gå i skola där.
    Som svensk medborgare har man nog inte så många förmåner i Kanada.
    Svenska medborgare har vissa förmåner inom EU, men inte i Kanada.
    *****
    Som sagt, första steget för dig måste bli att komma överens med dina vårdnadshavare.
    Sedan bör du/ni utreda om du är eller kan bli medborgare eller få någon sort uppehållstillstånd i Kanada och vilka förmåner det medför.
    Svenska staten kommer inte täcka för alla kostnader för din utbildning i Kanada; viss hjälp kan du förmodligen få - se info på CNS´s hemsida och så får du också kontakta CNS och berätta vilken skola och hur länge du vill gå i Kanada - så får du svar från CSN vilka ekonomiska förmåner (bidrag och ev. också lån) som kan beviljas dig.
    Se gärna info på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige

    Du skriver om att dina morföräldrar och mostrar bor i Kanada; då kan du be dem att undersöka vilka utbildningsmöjligheter som finns inom pendlingsavstånd från dem; om du nu ska bo hos dem - måste du kunna pendla till din skola.
    I Kanada är det 2 huvudspråk, så vitt jag vet: Engelska och Franska. Kan du läsa med undervisningsspråk engelska eller franska? kan du en av dem eller båda språken väldigt bra?

    Studie- och yrkesvägledare