johannes
    Jag börjar nu andra året på bygg och anläggnings programmet, och i ettan så fick jag F i slutbetyg i idrott och hälsa1. Min mentor säger att han talat med idrottsläraren och säger att jag just nu har F. men jag kommer dock ha möjlighet att ändra detta betyget i höst så det går alltså att bli godkänd i kursen. (så stod det i ett mail jag fått)

    Men det jag inte förstår är om jag verkligen måste ha E i idrott?
    Kan jag gå kvar på skolan om jag har F?
    Kan jag gå klart utbildningen om jag har F?
    kan jag ta studenten som alla andra om jag har F i idrott?
    Kommer jag kunna få jobb inom bygg och anläggning efter gymnasiet om jag har F i idrott?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad jobbigt att du måste dras med ett F i Idrott! OM det går att lösa vilket det verkar enligt det mejl du fått så kan det ju vara värt ett försök. Att jobba i byggbranschen kräver ju en del av kroppen och det kan vara bra att du lär dig hålla din kropp i trim för att motverka arbetsbelastningsskador bl.a. Det var bara en reflektion - du kanske tränar jättemycket på fritiden!

    Med det sagt så är det så att din gymnasieexamen inte hänger på just Idrottsbetyget. Du får ha F i högst 250 kurspoäng och ändå få ut din examen och ta studenten. Du får dock inte ha F i matte, svenska, engelska, gymnasiearbetet och inte heller i någon av de programgemensamma kurserna som ligger till grund för att du ska få ut din yrkesexamen.

    Är du orolig över hur din skola ställer sig till ditt F i idrott så kan det ju vara bra att prata med dom - men om det bara gäller just idrotten och det går bra i alla andra kurser så bör du inte vara bekymrad över att du inte skulle få gå kvar. /Lena, Syv