David

    Hej! Jag undrar om man kan få en ganska hög meritpoäng ( 17-18 ) på naturvetenskapsprogrammet om man har minst C i alla NO-ämnen förutom Matematik och att man har E i just det ämnet. Räcker det med en bra studieteknik, motivation och ett intresse för naturvetenskap för att kunna lyckas med detta även om man har E i Matematik? Mvh David

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    max antal meritpoäng är 2,5 och ingen kan få fler. var god läs information på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit

    Jag tror du menar Jämförelsetal eller Meritvärde. Högsta jämförelsetal man kan få är 20.0 och högsta meritvärde - 22.5.

    För att få meritvärde på 17.5 kan man antingen ha alla B-betyg i alla gymnasiala kurser eller alla C-betyg i alla gymnasiala kurser + max antal meritpoäng (2,5).

    I Naturvetenskapsprogrammet ingår matematik 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser och i inriktningen Naturvetenskap ingår även matematik 4 som en obligatorisk kurs.
    Om man har E i betyg i fyra mattekurser, måste man "kompencera" genom att ha A-betygen i 8 andra kurser...
    Min erfarenhet som SYV säger att eleverna som kommer från grundskolan med lägre betyg i matematik än C, brukar kämpa jättemycket på Naturvetenskapsprogrammet (och även på Teknikprogrammet) och det är inte sällan som de hoppar av eller byter program.
    Fysik bygger också mycket på matematik. Och ju längre "upp" läser man fysik, desto mer bygger det ämnet på matematik (enligt de sakkunniga). Alltså för att lyckas klara av kursen fysik2 måste man ha bra/stabila kunskaper i matematik.
    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    • : Jag prioriterade andra ämnen istället för matematik och pluggade inte särskilt mycket inför Matematikproven i högstadiet. Mina betyg i de andra NO-ämnena är följande: C i Biologi, C i Fysik och B i Kemi. Finns det en chans att jag kan bli bättre på matematik i gymnasiet om jag prioriterar ämnet och gör mitt bästa?
    • Anna :

      Om du gör ditt bästa, blir du så bra på matten som du kan bli (utifrån de förutsättningar du har: här tänker jag på dina faktiska Förkunskaper och på att man på Naturvet.programmet går framåt mycket snabbt och ingen har mer än 24 timmar om dygnet, så man måste också hinna lägga mycket tid på just matten - du kommer behöva lägga tid även på andra ämnen).