Anton
    Hej, jag har några frågor.

    Jag gick ut med ganska höga betyg ändå (hur man nu vill se på det) och började på Naturvetenskapsprogrammet. Det har inte gått lika bra, jag har gjort flera skolbyten och det känns fortfarande inte rätt. Jag funderar på att byta program eller att gå om ett år, (allså NA första året igen 2017-2018) men fick reda av SYV att detta inte var möjligt. Vill bara dubbelkolla, stämmer verkligen det? Har fått höra från andra håll att man ändå har rätt att konkurrera om en plats med sina gamla betyg, och att det är betygen som avgör så länge man inte är över 19 för då gäller komvux. SYV säger att jag måste ha F för att få söka om.

    Eftersom att jag har AS så kanske jag kan få ett fjärde år om jag skulle känna för det men jag är bara så jävla förvirrad över allting. Gymnasiet är inte alls som på högstadiet och stödet är helt annorlunda. Vad är skillnaden på ett fjärde år och att gå om? Det måste väl vara bättre att gå om så man får gå om kurserna och kunna få högre betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du har rätt att göra ansökan till åk1 till hösten 2017 och konkurrera om plats på samma eller på en annan utbildning som du går nu.

    Om du kommer in på samma utbildning, ser skola att du redan har godkända betyg i kurser som läses i åk 1 och du blir direkt uppflyttad till åk2, för att det inte är meningen att man ska gå om godkända kurser.

    Men om du kommer in på ett nytt program där du inte har godkända betyg i alla kurser från År ett, kommer du troligtvis läsa om "rubbet" för att det är svårt för skolan att erbjuda andra kurser på de håltimmar som du skulle haft ( om du inte går på lektioner i redan godkända kurser) och du har rätt att läsa heltid.

    Studie- och yrkesvägledare