Nora
    Hej , min fråga är om man får gå om första året på gymnasiet om man är godkänd i alla ämnen , men ändå känner att man vill gå om året?
    ( jag hoppade in mitt i året , på natur från sam det är så mycket rädd att jag går ut med halvkassa betyg vill ha en andra chans ifall jag bara får E i allt..)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nora,
    om jag förstod dig rätt så går du i åk1 nu och vill gå om åk1 nästa år.
    I så fall bör du vända dig till Antagningskansliet (du kan hitta kontaktuppgifter på www.antagningskanslier.se ) med frågan om du får söka till samma skola som du går på nu - eller om du bara kan söka till EN ANNAN skola.
    Du måste hur som helst SÖKA på nytt (upprepa ansökningsprocessen från förra året) - det blir ju konkurrens om utbildningsplatserna: och du konkurrerar med betyg från åk9 (trots att du redan har betyg från gymnasiet).
    Det är mycket ovanligt att elever vill söka om till samma utbildning som de redan går på. Oftast söker man till ett annat program då man ändrade sig och vill gå ett annat program.
    Din skola eller någon annan skola kan inte "reservera" en plats för dig i åk1 nästa år för att den platsen deltar i konkurrensen. Alla som går i åk9 idag har rätt att söka och måste få möjlighet att få den platsen om de har högre betyg från vårterminen i åk9 än du hade.

    Om anledning till varför du vill gå om åk1 är att du vill ha högre betyg för att kunna komma in på en attraktiv eftergymnasial utbildning, kanske kan du satsa på Högskoleprovet i stället. Om man är behörig, kan man konkurrera om utbildningsplats med resultat av HP.

    Du får 100% söka om till åk1 till ett annat PROGRAM, t.ex. om du skulle komma på att du vill gå Teknikprogrammet. Någon garanti på att du kommer in kan du inte få (du konkurrerar om utbildningsplats mot de som går åk9 idag). Om huruvida du får söka om till samma program Och skola som du går på nu - eller om du får söka till samma program på en Annan skola, kan inte vi svara på. Den frågan måste du ställa till Antagningskansliet i ditt län.

    Önskar dig stort lycka till med dina studier!
    ANNA SYV