Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    ett slutbetyg från grundskola är ett dokument i vilket betygen i de olika ämnen finns samlade.
    Den generella regeln är den att om eleven har fler än ett betyg i någon kurs eller ämne då är det det högsta betyget som gäller. Därför är min åsikt den att i fall eleven läser om samma kurs/ämne och får högre betyg, då bör det högre betyget ingå i samlingsdokumentet SLUTBETYG från Grundskolan.
    Men du kan också, med fördel, kontakta Skolverket, t.ex ring till deras upplysninstjänst - tel.nr 08-527 332 00 eller via e-post: [email protected]

    Att en elev går om årskurs 9 på grundskolan är en ovanlig situation, ett undantag. Jag tror inte det finns speciella regler skrivna för just den situationen. Samråd  därför gärna med skolverket.