Sara

    Hej! Jag går i åk 2 i ekonomiprogrammet just nu, men trivs inte. Jag har alltid varit intresserad av smink och skulle därför vilja byta till hår och makeupstylist. Nu är min fråga är det värt att gå om två år? Tänker att två år är väldigt mycket, och man kommer efter i livet. Har beslutsångest och vet inte vad jag ska göra. Mvh Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    jag tycker du kan gott lägga in en Ansökan till åk1 till Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk - till en gymnasieskola (och kanske till flera skolor) som erbjuder profil/yrkesutgång "Stylist".
    För det första, så är det inte 100% säkert att du blir Antagen; du kommer att konkurrera om plats med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Om du blir Antagen får du veta det tidigast kring midsommar. Om du ställs i Reserv, kanske du vet om du får plats eller inte så sent som fram till mitten på september /i värsta fall/.

    Att du söker om - till åk1, påverkar inte på något sätt dina nuvarande studier, utan du lägger in en ansökan och fortsätter läsa som vanligt nu, under resten av läsåret. Ansökan måste du göra inom Omvalsperioden; annars minskar dina chanser att bli Antagen väldigt mycket.

    Genom att göra ansökan till en ny utbildning, skjuter du fram beslutet i minst 2 månader. Om du nu inte gör ansökan, så tror jag du kommer att ångra det sen - att du inte gjorde det.

    Saken är den att utbildning till Make-up stylist >> ges inte i Sverige som kostnadsfri utbildning på något annat ställe än gymnasieskolans Hantverksprogrammet. Om du går ut gymnasiet med examen från ekonomiprogrammet, kan du få gå utbildning till Make-up artist endast på en privat skola; där det kostar åtskilliga "tusenlappar" + du kommer samtidigt inte ha rätt till studiemedel.

    Att vara 2 år äldre än vissa andra elever i klassen är inte så farligt. För det första, så är det flera elever i varje klass som är äldre, t o m 3 år äldre än vissa andra elever i samma klass. För det andra, så finns det många fördelar att vara äldre; man är mer erfaren, vet bättre vad man vill + har redan godkända betyg i många kurser.

    Du, som är intresserad av smink, kika gärna på yrken Sminkör>>, Maskör >> och https://www.framtid.se/yrke/medicinsk-make-up-artist .

    Vänligen

    Julia SYV

    Vilka gymnasieskolor som erbjuder olika gymnasiala utbildningar hittar man lätt på www.gymnasieguiden.se - ex. se Här >>> de gymnasieskolor som i Göteborg erbjuder den utbildning som du nämner i din fråga.

    • : Hej igen, tack för svar! Vem är det jag ska vända mig till om jag ska byta? Är det min syv på skolan eller rektorn på den andra skolan? Mvh Sara
    • Julia : Du behöver göra ansökan via gymnasieantagningen så som du gjorde när du gick i åk9 och sökte till gymnasiet . Men nu har du inte inloggningsuppgifter - därför behöver du ha hjälp av en SYV som på sin SYV- inloggning kan lägga in dina val, kanske SYV på din gamla grundskola kan hjälpa dig med det?