Frida

    Hej! Jag har en vän från Sydkorea som gärna vill gå på svenskt gymnasium (IB-programmet). Problemet är att det är väldigt svårt art hitta information kring hur eller om det går för henne att göra det som icke-asylsökande, och informationen på migrationsverket förvirrar mig mycket. Är det så att det är möjligt för henne att söka till ett svenskt (kommunalt) gymnasium och sedan om ett uppehållstillstånd för att gå här i Sverige även om hon inte kommer från Europa?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Frida,
    det är en svår fråga att svara på, bl.a pga det innefattar många olika "delar": kostnader, uppehållstillstånd, rätt att få utbildningsplats, bostad, tillsyn, hjälp-och-stöd, försäkringar, ansvar för en ung person mm.
    Det kan t.ex spela roll vilken ålder personen är i -  om hen är myndig, över 18 år eller icke-myndig, under 18 år.
    ******
    Vi har kontaktat några sakkunniga och inväntar deras svar. Vi hoppas få svar från de sakkunniga inom några dagar och i så fall återkommer.
    ******
    Det jag kan säga direkt är att jag tvivlar jättemycket på att det skulle gå att "ro detta i hamn", alltså att lyckad med det projektet. Och det av flera anledningar: det kommer att kosta mycket pengar och det är eleven eller elevens vårdnadshavare som måste betala Om det nu, över huvudet taget, skulle vara möjligt att få plats på utbildningen.
    Om vi leker med tanken att personen som din fråga gäller, skulle få plats, bli antagen till IB-programmet, var ska hon bo? Vem ska "ta hand" om henne - en ung person i ett främmande land...? Jag antar att hon inte kan svenska. Med engelska kan man ta sig runt ganska bra i Sverige, men vem ska guida och förklara och ta ansvar på att allt funkar? Skola kommer I bästa fall ge utbildningsplats, men inte bostad, tillsyn, hjälp och stöd utanför skolan (för att de resurser finns definitivt inte att tillgå).

    De regler jag känner till är att i fall en ung person är Folkbokförd i kommunen, då kan IB-programmet få bidrag från kommunen för att ge undervisning, så om hon folkbokför sig till Sverige (vet inte om det är möjligt, dock, att folkbokföra henne), då kan självaste undervisningen bli gratis (alltså hon kan slippa betala Terminsavgifter - inte 100% säker på det men det är nog... Möjligt) men kostnader för boende, mat och resor till-från skolan måste hon betala själv (eller hennes föräldrar). Ett stort problem kan bli att Hitta bostad, även om man har råd att betala för bostaden.

    Frågan om folkbokföring är det till Skatteverket. Du får gärna kontakta Skatteverket och fråga om vad som skulle krävas för att hon skulle kunna bli folkbokförd i den staden i Sverige där hon vill läsa.

    Ännu en "aspekt" är att inte "vem som helst" som kan börjar på IB-programmet: man måste ha tillräckliga förkunskaper bl.a i engeska och matematik och vara tillräckligt frisk, duktig och motiverad (allmänt sett) för att kunna klara av de tuffa kraven som programmet ställer. Nu vet jag inte hur duktig flickan är, hur mycket engelska hon kan ... men det är också ngt att tänka på - alltså hon måste bl.a bli av skolan bedömd "lämplig" att börja läsa på IB.

    P g a den enorma komplexiteten i frågan, och att frågan är så pass "unik", så kan vi på Fråga SYV egentligen inte svara. Om vi får svar från någon sakkunnig, återkommer vi.
    Du kan ta och kika på Skollagen (kapitel 24, bl.a §§ 6 och 6a), men det som står det måste tolkas och tillämpas. Vem som har tolkningsföreträde just i det fallet, vet jag, ärligt talat, inte.

    Tips! fråga på den skolan där flickan vill börja läsa om de skulle kunna låta henne göra några tester, bl.a i svenska och engelska - ngn webb-test eller via Skype. Skulle det vara så att hon ej klarar av testerna och skolan då gör bedömning att hon inte (i alla fall just nu...) har tillräckliga förkunskaper för att kunna börja på IB-programmet, då måste ni överge det projektet... Men om skolan gör bedömning att hon skulle kunna klara av IB-programmet + att hon (eller hennes föräldrar) har tillräckliga ekonomiska resurser för att kunna betala för undervisning, bostad, resor till-från Sverige och till-från bostaden till skolan (ni måste utgå ifrån att undervisning för henne inte blir gratis), då kanske det finns någon grund att gå vidare och försöka "ro detta i hamn". Om hon sen slipper betala terminsavgifter (alltså kostnader för självaste undervisning), då blir det ju en stor positiv "överraskning" i så fall, men ni kan inte från början utgå ifrån att undervisningen blir gratis.

    IB-programmet lyder under IBO-organisationen, inte under Skolverket.
    Du/ni får gärna ta kontakt med IBO-organisationen och ställa den frågan som du ställer här. Du får också gärna åtekomma och berätta vad du fick för svar från Skatteverket och från IBO-organisationen, från den skolan där flickan vill läsa och från andra "aktörer". Jag är också nyfiken på vad som gäller i detta fallet. Och jag blir glad om det löser sig på ett bra sätt, men tvivlar jättemycket på att det är realistiskt, tyvärr...
    I vilket fall, du får jättegärna återkomma till oss och berätta hur det går!
    Och du är självklart välkommen att höra av dig med andra frågor, som gäller yrken och studier, i framtiden.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    D:

    SYV-besökare SYV

    Hej Frida!
    Jag ställde din fråga till Skolverket och fick följande svar (var god läs nedan):

                    Det är inte närmare reglerat på vilket sätt en elev som inte är folkbokförd i Sverige kan studera på IB där utbildningsanordnaren är en kommun.

    Det finns en bestämmelse i skolagen för ersättning för IB-utbildning. Enlig 29 kap 17 § är en elevs hemkommun skyldig att betala ersättning för kostnader för elevens utbildning till anordnare av utbildning som leder fram till International Baccalaureate (IB). Detta  gäller under förutsättning att hemkommunen var skyldig att erbjuda eleven gymnasieutbildning när IB-utbildningen påbörjades och att anordnarens avgifter till IBO betalas av staten.

    Vad som gäller i det fall en person inte är folkbokförd och möjligheterna till att antas är dock inte närmare reglerat. Det är en fråga för utbildningsanordnaren och eventuellt IB-organisationen.

    Källa:
    Bidrag för elev på IB-utbildning: 29 kap 17 §

    Lagar och regler: www.skolverket.se/lag

    International baccalaureate: https://www.ibo.org/