Abbe
    Nu är det så att jag verkligen vill gå teknik för att jag älskar teknik och fysik är roligt också. Plus att jag vill lära mig att spelprogrammera. Men jag har det svårt för matte. Jag har ett D. Kommer det gå bra för mig i gymnasiet om jag går tekniklinjen?
    • : Bara du vill lära dig matte och tycker det är intressant så kommer det att gå utmärkt. Det är en enorm skillnad på matten i högstadiet och gymnasiet (beroende på skola, men det är alltid skillnad). Några av mina klasskompisar har t.o.m höjt sitt betyg från E när de började Teknik på gymnasiet. Jag hoppas verkligen att du valde teknik!
    • Julia : Tack Nora för din kommentar! Det är mycket bra att du är positiv. Vi på Fråga SYV måste vara objektiva - och den allmänna rekommendationen är att om man här lägre än C betyg i matte, fysik och/eller kemi - så är det "riskabelt" att välja Tekniprogrammet (eller Naturvetenskapsprogrammet). Tyvärr finns det många avhopp från Teknikprogrammet pga det blev för svårt. Tråkigt att behöva vara negativ och varna för att det kan bli för svårt att läsa på Teknikprogrammet om man har svårigheter med matte. Extremt svårt säga hur det kommer att gå för en enskild elev (i detta fall för Abbe). Jag hoppas ocså att det kommer gå bra för honom. Bäst (mest objektivt) svar kan Abbe få från sina lärare i matte, kemi och fysik, som känner både honom och kraven i gymnasiala kurser. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Abbe!

    Jag tycker att det är en mycket bra fråga att ställa till din lärare i matte på grundskolan. Din lärare känner dig och känner till kraven på gymnasiet, därför är det rätt person att fråga.

    Den allmänna rekommendationen är att i fall man har lägre betyg än C i matte på grundskolan, att vi avråder från att söka Teknik och Naturvetenskapsprogrammet - då matte kan bli för tufft. Men om du är mycket motiverad och är beredd att lägga all dig fritid på studier i matte, så kan det gå.

    Jag kan inte lova dig att det kommer att gå bra. Men jag vill inte skrämmas heller.

    Boka tid på Teknikprogrammet, "skugga en elev" så får du vara med under en dag och känna på hur det känns att vara elev på Teknikprogrammet. Du ska också träffa elever och lärare och ska kunna ställa frågor till dem. Om du inte vill eller kan boka "skugga en elev" (prova-på dag) på Teknikprogrammet, ställ dina frågor på Öppet hus.

    Om du loggar in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in får du påminnelse när dina favoritskolor har öppna hus.

    Lycka till!

    ANNA