A-L

    Hej, Jag funderar på att studera Engineering i USA men undrar nu om det skulle motsvara en högskoleingenjör utbildning i Sverige? Tycker företag att det är positivt ifall man studerat i USA eller är det bättre att studera i Sverige? Är det svårare att få jobb med en utlands utbildning? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, A-L

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att studera engineering i USA kan vara en utmärkt möjlighet att få en högkvalitativ utbildning och bredda dina karriärmöjligheter. När det gäller att jämföra en amerikansk engineering-examen med utbildningar till högskoleingenjör i Sverige finns det några saker att tänka på:

    1. **Utbildningens längd och inriktning:** I USA är en grundläggande ingenjörsutbildning vanligtvis namnet "Bachelor of Science" och har fokus på tekniskt djup men också på bred allmänbildning. I Sverige är en högskoleingenjörsutbildning oftast mer praktiskt inriktad, medan utbildningar till civilingenjör är två är längre och mer teoretiskt inriktad.

    2. **Arbetsmarknadens uppfattning:** Många svenska företag värdesätter internationell erfarenhet och en examen från en välrenommerad institution i USA. Det visar på din förmåga att anpassa dig till olika miljöer och att ha en internationell syn på ditt arbete. Det kan vara särskilt fördelaktigt om du planerar att arbeta för ett globalt företag eller om du vill utforska möjligheter utanför Sverige.

    3. **Jobbmöjligheter:** Att ha en utbildning från USA kan öppna dörrar till jobb både i USA och internationellt, men det beror också på dina personliga färdigheter, erfarenheter och nätverk. Vissa arbetsgivare kan ha specifika krav eller preferenser när det gäller utbildningsbakgrund, men generellt sett är en ingenjörsutbildning från USA mycket respekterad.

    4. **Svårigheter med erkännande av examen:** Det kan finnas vissa utmaningar med att få en utländsk examen erkänd i Sverige, men det är oftast möjligt att få en utländsk examen validerad och "godkänd" av UHR, se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    Sammanfattningsvis kan jag säga följande:
    en engineering-examen från USA kan vara en utmärkt investering i din framtida karriär, med många potentiella fördelar. Det är dock viktigt att göra din forskning och överväga dina personliga mål och preferenser innan du tar beslutet att studera utomlands.
    Hänvisningar-lästips:
    uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    framtid.se/yrke/civilingenjor
    framtid.se/yrke/hogskoleingenjor

    Studie- och yrkesvägledare