Oscar
    Hejsan,

    Jag håller på att göra klart min gymnasieexamen hos vuxenutbildningen i Göteborg.

    Målet är en "Högskoleförberedande examen (2400p), motsvarande Teknikprogrammet"

    Under gymnasiegemensamma ämnen är Historia 1b och Samhällskunskap 1b markerade med en asterisk som utvecklas:

    "*Kan ersättas med 50p kurs"

    När jag först hade möte med SYV lokalt förklarade de att detta inebär att jag endast behöver 1a1 så jag läste 1a1 i båda ämnen. När vi senare hade en genomgång av planen förra terminen förklarade de att samhällskunskap 1a2 behövs. Nu blev det oklart när jag reagerade och frågade om detsamma gäller Historia.

    Min fråga är menas 1a1 eller 1a1+1a2 med "*Kan ersättas med 50p kurs"?

    Tack för hjälpen,

    Oscar Muhr

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    På teknikprogrammet på gymnasiet ingår endast Historia 1a1, ej mer i historia. Det är 50 p.kurs som är obligatorisk.

    Men Totalt behöver du, inkl gymnasiearbete och exklusive Idrott och hälsa 1 samla ihop 2400 betygsatta poäng.

    Se vad man läser på TE på ungdomsgymnasiet i >> gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf