Sol

    Hej! Jag går första året i gymnasiet och vill vara ett steg före med de ämnen och betyg som jag behöver för att kunna studera vidare i Socionomprogrammet efter att jag har tagit examen. Min fråga är vad för ämnen och betyg som krävs, är det mycket konkurrens på Socionomprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörighet till socionomprogrammet på de svenska lärosätena beskrivs så här: Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
    Grundläggande behörighet får du om du uppfyller kraven för examensbevis + har godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6.
    För särskild behörighet kommer du behöva ha godkända betyg i matematik 2 (det går ofta välja till kursen matematik 2a; som obligatorisk kurs i ämnet matematik ingår det i ditt gymnasieprogram endast matematik 1a).
    Som du kan se i programplanen för BF, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF/programplan/Programplan_BF.pdf så ingår det kurserna Samhällskunskap 1a1+1a2 som obligatoriska.
    Du behöver därför göra följande:
    - välj inte bort kurserna svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6 utan läs de kurserna;
    - välj (om möjligt) läsa matematik 2a;
    - gör ditt bästa i varje kurs du läser och försök få så höga betyg som möjligt!
    Hur höga betyg som kommer ge plats på socionomprogrammet kan man inte veta på förhand. Ju högre dina betyg blir desto större blir chansen att komma in på utbildningen.
    Gör också högskoleprovet så många gånger du kan! med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet där du har ännu en chans att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare