Elev

    Hej! Jag går nu trean på gymnasiet och funderar över vad jag vill utbilda mig till efter studenten. Just nu går jag på samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteendevetenskap. Jag har funderat på att utbilda mig till antingen lärare, psykolog eller socionom. Jag var tills nyligen ganska säker att jag ville studera socionomprogrammet. Men efter en del sökande ser jag att ekonomer tjänar betydligt mycket bättre, och funderar på att istället utbilda mig till ekonom/civilekonom. Om jag väljer den utbildningen kommer jag behöva plugga upp Mattematik 3B på komvux. Tror du det skulle bli för svårt för mig att klara av ekonomprogrammet på universitetet eftersom jag studerat Samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet? Det andra jag undrar är ifall man studerar 3 år på ekonomprogrammet och får en kandidatexamen och därefter börja jobba, går det att sedan fortsätta studera efter ett tag och få en civilekonomexamen? Civilekonomprogrammet är nämligen 4 år. Går det att bygga på sin kandidatexamen för att sedan få civilekonomexamen? Mvh Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    civilekonomexamen får man i slutet av civilekonomprogrammet. Så vitt jag vet kan man inte få just den examen på annat sätt, men det lär finnas utbildningar på avancerad nivå (magister och masterprogram) som du blir behörig att söka till med kandidatexamen i ekonomi - som grundutbildning. Magisterprogram är ett-åriga och masterprogram - tvååriga.

    Svar på frågan om det blir för svårt för dig att läsa ekonomi på högskolenivå om du ej läste kurser i ekonomi på lägre nivå, kan jag tyvärr inte ge dig. För formell behörighet behöver man inte ha läst ekonomi på gymnasial nivå för att kunna komma in på ekonomiutbildningar på högskolenivå och därför borde det gå bra, tycker man. Sedan är vi alla olika vad gäller hur duktiga vi är i olika ämnen, var våra starka och svaga "sidor" ligger. Mycket handlar om motivation och hur mycket tid man är beredd att lägga ner på sina studier.
    Tips! sök läsa kurser i ekonomi på komvux, när du läser matematik 3b. Matematik 3b kan du på komvux läsa på fem veckor. Ett alternativ är att du söker läsa matematik 3b på deltid, t.ex på halvtid, på 10 veckor och samtidigt läser någon kurs i ekonomi (också den på halvtid) på så sätt får du heltidsstudier i 10 veckor. Du kan på så sätt "kompensera" - i alla fall - till viss del att du ej läste ekonomiprogrammet på gymnasiet.  Kika på Programplan för EK>> där du ser vilka kurser elever på ekonomiprogrammet läser på gymnasiet och se vilka av de kurserna som komvux i din kommun kan erbjuda.
    Du kan också satsa på ett "kompletterande år" på komvux: läs i så fall matematik 3b och sedan matematik 4 och ett antal kurser i ekonomi, företagsekonomi, entreprenörskap och dylikt (beror på vad komvux i sin kommun har i sitt utbud). På så sätt blir du ännu bättre förberedd inför studier i ekonomi på högskolenivå.
    Ännu ett tips jag kan ge är att du funderar på att välja tema för ditt gymnasiearbete som har med ekonomi att göra (om du inte redan kommit långt med ditt GA som har ett annat tema, som inte har med ekonomi att göra).