Amanda

    Jag går bara i åttan men är rätt säker på vad jag vill bli. Jag vill bli till psykolog för att jag älskar att hjälpa andra och jag är väldigt bra med människor. Jag lider utav depression(inte så allvarlig då) men det har aldrig hindrat mig från att hjälpa andra men jag undrar ifall det kommer hindra mig att få gå på den linjen man går för att plugga till det.

    Alltså det jag undrar är om det är omöjligt att bli psykolog ifall man lider av depression den är inte jätte allvarlig.

    Jag går till en psykolog så jag får ju hjälp.

    • : Det borde inte utgöra ett oövervinnelig hinder, tycker jag. Jag tror du ska satsa på din dröm! Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    du får behandling och vi hoppas du kommer att må mycket bättre inom kort. Depression är det många som lider av, tyvärr. Det är givetvis olika grad och omfattning av problematiken och det är svårt att ge ett svar som gäller för alla personer som lider av depression. Vid mycket djupa och allvarliga tillstånd så kanske man inte kan studera eller jobba på flera år... men om det är lindrig form, så borde det inte utgöra något hinder. Så vi får hoppas att dina planer på att bli en psykolog inte alls kommer att negativt påverkas av depressionen.

    Vänligen

    Julia SYV

    Om du är nyfiken på vilka "liknande yrken" som finns - kika gärna på Psykologisk Coach >>, Miljöpsykolog >> och Kurator >>.