Salim

    Hej , Jag är 26 års gammal och är en svensk medborgare, när jag var liten jag flyttade till Marocko med mina föräldrar och har bott där för nästan 18 år och har studerat där tills jag har fått masterexamen i Juridik och straffrätt sista år och jag väntar fortfarande på ett svar från UHR så att mina betyg blir godkänna. Nu jag är tillbaka i Sverige och funderar på att ha ett karriär inom detta och försöker samtidigt utveckla mitt språk genom SFI kurser, men jag bara undrade om hur kan jag bli Jurist här i Sverige och är det värd för mig att söka den där komplettering för utländska jurister som Stockholms universitet har? eftersom jag vill gärna ha ett karriär inom polisen eller något som är relaterad till vad jag är specialiserad i. Jag vet inte om det här skulle hjälpa men jag kan flyttande franska, arabiska och engelska [ skrift och tal ] och har fått den högsta betyg på detta via komvux. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Salim,
    när du är klar med SFI, förväntas du ha kunskaper i svenska som motsvarar ungefär årskurs 6 på grundskolan. Efter SFI läser man SAS grund och sedan 3 kurser i svenska på gymnasienivå, Svenska som andraspråk 1, 2 och 3 - då anses man kunna så mycket svenska att man kan läsa på högskolenivå i Sverige.
    Vill man jobba i Sverige så är det nästan alltid ett krav på att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift - så SAS, svenska som andraspråk 3 (alltså tredje kurs på gymnasienivå) är minimikravet, kan man säga. Läs så mycket svenska du kan. Att du kan andra språk är jättebra.
    Att ge ngt svar angående hur din utländska högre utbildning blir bedömd av UHR, kan vi här på FRåGA SYV desvärre inte göra. UHR jämför din utbildning med svenska utbildningar och en del av det du läste kanske inte blir "godkänt" (eftersom det läser man inte i Sverige) - så det kan bli "extra-kunskap" som du har och som är bra att ha om arbetsgivaren där du söker jobb kan se värde i den kunskapen, men annars så kan det bli svårt att få användning av den kunskapen när du söker jobb i Sverige (om det du läste och kan inte efterfrågas av de svenska arbetsgivare).
    Jag kan ge dig följande tips:
    - läs så mycket svenska du kan!
    - invänta bedömning av din utbildning från UHR
    - kika på många olika yrken på www.framtid.se - du kanske hittar något yrke som du finner av stort intresse. Det är inte helt nödvändigt att fortsätta i samma "bana" i Sverige som man följde i ett annat land, man kan byta "spår" om man vill.