lukas
    jag går i ettan på samhällsprogrammet och känner att jag gärna skulle vilja byta till en mer praktisk linje till exempel bygg eller vvs. går det att byta såhär sent i slutet av ettan utan att behöva gå om hela årskursen?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Lukas! Ta en kontakt med din studie-och yrkesvägledare och ta upp dina tankar med honom/henne. Det är väldigt kort tid kvar av terminen så att göra ett byte kan nog bli svårt. Du går ett högskoleförberedande program med mycket teoretiska ämnen och det du vill byta till är yrkesprogram med mindre teori men med mycket "yrkesämnen". De som går Bygg eller VVS nu har hunnit skaffa sig mycket kunskaper i karaktärsämnena (yrkesämnena) som kan vara svårt för dig att komma ifatt med. Däremot så kan det finnas möjlighet för dig att tillgodoräkna dig det som du har läst i de gymnasiegemensamma ämnena (sv, eng, ma, idrott m fl) om du skulle börja om eller söka igen till hösten. Ta en snar kontakt med din SYV så att du får reda ut dina tankar. Helena