Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena!
    Det är en viktig och intressant fråga du ställer:  fråga om utböling till "smala yrken" som t.ex Silversmed på gymnasiet.
    Skolverket har yrket Silversmed bland de yrken som gymnasieskolorna får utbilda till på HV/Övriga hantverk. Listan ser man Här.

    Därför kan gymnasieskolorna som erbjuder Lärlingsutbildning på HV/övriga hantverk ordna det om de eller eleven själv hittar arbetsplats där hen kan gå sina yrkeskurser

    I listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?HV-övr.hantverk.lärling - ser man cirka 20 gymnasieskolor som erbjuder HV/övriga hantverk (lärlingsupplägg) och i princip kan vilken av dem utbilda till silversmed om lämplig arbetsplats hittas (där eleven kan gå sina yrkeskurser).
    Vad "lärling" på gymnasiet betyder kan man läsa om på gymnasieGuiden.se/lärling

    Information om yrket Silversmed - var god se framtid.se/yrke/silversmed

    Studie- och yrkesvägledare

    Ett ganska typiskt/vanligt svar man kan få på frågan om en viss gymnasieskola erbjuder en viss yrkesutgång inom Övriga hantverk är:

                Hej! Naturligtvis är det beroende på tillgång av praktikplatser & intresserade elever.

    Vi har tidigare utbildat elever i silversmide men den handledaren vi hade då har flyttat & vi har på senare tid inte haft någon elev som haft det intresse.

    Med vänlig hälsning
    Lärlingskoordinator
    ************************
    Det gäller alltså att kontakta alla de gymnasieskolorna som inom pendlingsavstånd för eleven erbjuder Hantverksprogrammet (i första hand inriktning Övriga hantverk och i lärlings-form) och påvisa att det finns en intresserad elev. Bra om eleven och elevens familj kan försöka hitta ngn lämplig handledare alltså en silversmed som är beredd att ta på sig rollen som handledare/utbildare.