Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilka "sommarkurser" menar du? På sommarskolan mellan årskurserna på gymnasiet? eller sommarkurser på högskolenivå?
    Högskolestudier räknas inte ihop med gymnasiala studier.
    ang. sommarskola under gymnasietiden eller sommarkurser på komvux på gymnasienivå - så beror det på... det måste vara samma kurser som ingår i ditt examensbevis i vilka du måste få Högre betyg eller nya kurser som krävs för särskild behörighet eller som ger dig meritpoäng; inga andra nya kurser kommer påverka ditt meritvärde. Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/merit
    ang. sommarkurserna på gymnasiet: det är inte alla gymnasieelever som får möjlighet läsa på sommarskola. Det är en förmån som finns ibland, inte en rättighet.
    ang.sommarkurserna på komvux: det är inte alla komvux som erbjuder sommarkurser; du får höra med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du måste också ta hänsyn till sista dagen för att komplettera ansökan, t.ex om du gör ansökan till högskolestudier, i Sverige, med start hösten 2021, måste du ladda upp betygen som kompletterar din ansökan senast 21 juni 2021. Den info, om "viktiga datum" finns på www.antagning.se