Mojje
    Hej!
    Jag ska läsa kemi1, fysik1 och matematik2 på 75% studietakt men vet inte exakt hur många veckor kommer det bli? Dessutom är det möjligt att klara alla nämnda kurser på 75% eller 100% takt?
    • Anna : Det finns kurserna i Fysik 1: fysik1a, 150poäng; och mindre kurser fysik 1b1 och 1b2, vilken av fysikkurserna kommer du att läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om studier på hel- respektive deltid på 75%!
    Kemi 1 och Matematik 2 är 100p.kurser och varje 100poängskurs läses på heltid på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor, eller på 75% av studietakt - på 7.5 veckor. Så på 75% av studietakt kommer du läsa de två kurserna på 15 veckor.
    ***
    I ämnet fysik finns flera gymnasiala kurser på nivå1. Om du ska läsa Fysik1a, som är en kurs på 150poäng, då kommer det ta på heltid 7.5 veckor, eller på halvtid - 15 veckor, eller på 75% av studietakt 11,25 veckor.

    Så, om du i fysik kommer läsa en 150poängskurs Fysik 1a, kommer tiden för studier för alla de tre kurser som du nämner i din fråga bli på 75% av studietakt --- totalt 26, 25 veckor, alltså lite länge än 26 veckor.

    Du frågar också följande... är det möjligt att klara alla nämnda kurser på 75% eller 100% takt? - och jag har lite svårt att tolka den frågan: med "klara" tror jag du menar få godkända betyg, stämmer det? Har du "deadline" (ett visst datum som du måste få godkända betyg i kurserna)? Eller menar du att det är svåra kurser och du vill läsa dem i mer långsam takt för att hinna "smälta" innehåll och få bättre kunskaper och större chans att få högre betyg?
    Vill du läsa i långsammare takt, kontakta komvux, där du anmälde dig till kurserna.

    • Mojje : Tack för ditt svar! Blir det 1 månad om jag läser alla tre(kermi21, fysik1a, matte2b) på 100% takt?
    • Anna : Det tar fem veckor på heltid att läsa kemi1 (eller kemi2); det tar 7.5 veckor att på heltid läsa fysik1a; det tar fem veckor att på heltid läsa matte 2b (eller en annan mattekurs; alla gymnasiala kurser i matematik är numera på 100poäng och läses därför på heltid på fem veckor). Du kan läsa kurserna en efter den andra eller "blanda" läsa alla samtidigt. Totalt kommer det att ta 17.5 veckor eller cirka fyra månader. En "standardtermin" är på 20 veckor. Och 17.5 veckor är lite kortare tid, så det tar inte riktigt en hel termin, men nästan, kan man säga.