Lovisa
    Hej!
    Jag vill läsa endast Fysik 2 och Matematik 4 på universitet/högskola (ej komvux) HT2020 och bli klar innan sista kompletteringsdag för VT2021 som är 2 december 2020. På många universitet hör Fysik 2 och Matematik 4 till basår termin 2 som då läses på vårterminen. Min fråga är om det någonstans går att läsa endast Fysik 2 och Matematik 4 på höstterminen och alltså vara klar innan 2 december, antingen som fristående kurser eller som en del av basåret? Jag vet att det går på KTH i Stockholm men man blir då klar 17 januari 2021.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    jag tvivlar mycket på att det går att hitta det du önskar; detta bl.a pga höstterminen på högskolenivå slutar i mitten på januari.
    Du får annars gärna ställa frågan till alla de lärosätena där du kan tänka dig vilja läsa. Basår på högskolenivå är en så kallad "för-utbildning" och varje lärosäte får bestämma rätt mycket själva. Oftast vill de prioritera studerande som ska läsa hela basåret och sedan har för avsikt att läsa på samma lärosäte, det är som "förberedelse" inför deras egna utbildningar.
    ******
    Jag tror tyvärr du får Nej, som svar - överallt. Basåren är inte skapta för att ge möjlighet att slippa räkna in betygen i natur.vet.kurserna in i meritvärde, utan det är möjlighet för personer som gick "fel program" att komplettera inför ansökan till natur.vet eller tekniska utbildningar på - i första hand - Samma lärosäte; basåren, om de erbjuds (finns inte på alla lärosäten) brukar börja på höstterminen och man läser, oftast, ett helt år. Chansen att hitta det du letar efter är minimal. Tror tyvärr inte det går, alls.

    Mvh
    ANNA