varti

    Hej, kan man läsa separata kurser från läkarprogrammet utan att gå i själva läkarprogrammet? Jag tänker att jag kan läsa enstaka kurser som ingår i läkarprogrammet tills jag kommer in. Kan de sedan tillgodoräknas i läkarprogrammet så jag slipper läsa om?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Det du beskriver i din fråga är ingenting vi på FRåGA SYV känner till eller kan rekommendera. Jag tror inte att kurser som ingår i läkarprogrammet kan läsas som separata kurser. Du måste - hur som helst - komma in på självaste programmet, vilket kan ej garanteras.
    Kursinnehåll i programmen kan ändras. Vad gäller just Läkarprogrammet så är en stor förändring "på gång". Programmet blir 6-årigt (nu är det 5,5 årigt) vilket man bl.a kan läsa om på framtid.se/läkare

    Allmänt gäller:
    om man kommer in på ett program men sedan innan redan har godkända betyg i högskolekurser, kan man ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Få sådant besked/svar på förhand brukar inte gå.

    Liselotte
    • : Föjldfråga - innehåller alla sju läkarutbildningar i Sverige samma kurser?
    • Anna : Det borde de göra pga läkaryrket är i Sverige ett legitimationsyrke - läkarexamen krävs i grunden. För att få läkarexamen borde man ha samma kunskaper, oavsett vilket lärosäte man läste på. Men du kan - om du vill - antingen kontakta studievägledare på alla lärosäten där läkarprogrammet ges eller se om du hittar kursinnehåll i programmet på lärosätenas hemsidor. Vad jag kan tänka mig att kanske några kurser läses i annan ordning (alltså samma kurser men ligger under en annan termin - eller om praktik ligger lite före- eller lite senare... typ sådana skillnader kanske kan finnas).