Anderas

    Hejsan Jag har två frågor. Jag vill läsa till civilekonom och jag har då kollar på denna utbildinigen på Halmstads Högskola. https://www.hh.se/utbildning/program/civilekonomprogrammet.html?event=SACEK20h Jag förstår inte hur meritet fungerar riktigt och det står något där med B1 men är osäker på vad den siffran betyder? Och min andra fråga är om jag läser civilekonom och efter jag är klar på Halmstad Högskola går det att läsa ett master program i Finance and Accounting på Lunds Universitet eller kan jag bara läsa på Halmstads högskola? - J

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    masterprogram behöver man inte läsa på samma lärosäte, där man läste sin grundutbildning, utan kan läsa på ett annat lärosäte. Vilka masterprogram som kommer att ges om 3-4 vet man inte med säkerhet idag. Utbildningsutbud kan förändras.
    Behörighet till masterprogrammen: se beskrivning av just det programmet och hur behörighet anges och så kan du också kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där programmet ges.

    ang. antagningsgräns till utbildningen (civilekonomprogrammet) som du länkar till i din fråga:

    BI - direktgruppen, utan kompletteringar (alltså meritvärde som är fastställt på dina betyg från gymnasiet);
    BII - kompletteringsgruppen (alltså om man blev behörig endast efter kompletteringen eller om man genom komplettering höjde sitt meritvärde);
    HP - resultat av högskoleprovet.

    • : Tack för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!