Lydia
    Hej! Jag går i ettan på samhällsvetenskapsprogrammet inr samhällsvetenskap. Jag har alltid haft höga betyg men pga många personliga problem under detta året har jag missat flera prov vilket resulterade i att mina betyg tyvärr inte blev de jag hade hoppats på. Tex har jag E i matte 1b och D i naturkunskap. Jag vill gärna höja dessa innan slutet av gymnasiet och undrar om det finns möljighet att läsa upp betygen under sommarlovet? Jag går på en kommunal gymnasieskola i Stockholms Stad.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr. Jag måste svara att det inte går. suck...
    På sommaren (i sommarskola, om sommarskola erbjuds/finns) kan eleverna som fick F i obligatoriska kurser inom ämnena svenska, matematik och engelska få stödundervisning för att få en chans att få godkända betyg.
    Har eleven på gymnasiet fått godkända betyg så kan inte hen höja de betygen innan hen går ut gymnasiet.
    Efter gymnasiet kan eleven göra prövningar. Prövningsbetygen är lika mycket värda som betygen man får i slutet av en kurs.

    Studie- och yrkesvägledare