milo

    Hej! Tänk dig detta scenariot: en fransk medborgare har läst ekonomi (bachelor in management) i 2,5 år, alltså 150 ECTS, i Frankrike, men har sedan hoppat av sista terminen. Kan denne söka till ett program inom ekonomi i Sverige och sedan tillgodoräkna dessa poäng? Är det kanske möjligt att göra detta om man läser fristående kurser för en kandidat inom ekonomi? Alltså att tillgodoräkna 150 ECTS från ett franskt universitet hos ett svenskt universitet och sedan läsa 30 HP/skriva en kandidatuppsats (på engelska) hos det svenska universitetet och ta ut en kandidatexamen? Är det möjligt? Om inte, är det istället möjligt för en civilekonomexamen? Den franska medborgaren har ingen anknytning till Sverige.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    varje högskola och universitet i Sverige har rätt att själva bestämma (lokalt, på sitt lärosäte) om de inom sina examina kan tillgodoräkna studier utomlands eller inte. Så, du måste ställa din fråga till de institutionerna på de svenska lärosäten där en fransk medborgare önskar försöka få ut en svensk kandidatexamen.

    Studie- och yrkesvägledare