Branka

    Hej! Jag går i 2an på gymnasiet och läser ek/jur. I 3an hade jag tänkt att välja matte 3 och engelska 7 som individuella val, dock ger detta mig endast 2 meritpoäng. Om jag skulle välja till tyska 4 skulle detta bli 2,5 meritpoäng. Min fråga är om det går att välja 3 individuella val, eller om det går att få 2,5 merit poäng på ett annat sätt, dock inte genom att byta till ek/ek. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Branka,
    din fråga måste vi hänvisa till din gymnasieskola; du måste få svar från SYV på din egen skola; SYV kan även hänvisa dig till Rektor på din skola /detta för att det är Rektor som fattar beslut om U-kurser, utökade kurser/.
    Individuellt val är det 200 poäng; 2 st. normalstora kurser alltså - men det finns också små kurser som t.ex kurser i psykologi, som är á 50 poäng/styck. Det är inte Antal KURSER utan antal Poäng man väljer. Pga de flesta gymnasiala kurser är på 100 p., är det oftast 2 kurser man läser inom Individ.val.
    Vill man läsa på mer än heltid, är det rektor som fattar beslut om det blir möjligt.