Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Noorhan,

    det är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b som, förutom Grundläggande behörighet, krävs för att bli behörig till Juristprogrammet på högskola/universitet. Det år att bli behörig på alla gymnasieala program, inklusive yrkesprogram.

    Antagningspoängen är, däremot, ganska så höga. Brukar överstiga 20.0, dvs det räcker inte bara med alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, utan man måste även ha några Meritpoäng, för att komma över 20.0 gränsen /som man har om man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser/.

    För de som inte kommer in i de "poängen", finns det följande att göra:

    1. satsa på högskoleprovet

    2. söka Introduktionskurs på Lunds Universitet, där alla som har grundläggande behörighet, kommer in - den är på distans och sedan gäller det att hamna inom de 20 bästa i slutet av kursen, som får platsgaranti på Juristprogrammet

    3. välja ett annat yrke - t.ex paralegal>>, eller bygglovshandläggare>> alternativt upphandlare>>

    På tal om andra yrken, så behöver man en hel del juridiska kunskaper i många yrken, bl a om man jobbar som personaltjansteman>> och inom socialtjänsten, som bistandsbedömare/bistandshandläggare>>

    vänliga hälsningar

    Julia SYV