So

    Gått ut gymn 3 år hackig skolgång utan examen fel inriktning, 4 F i betyget bl.a. i matte, vad att göra? Kan man ha möjlighet att söka och få gå en komvux yrkes-utbildning! trots att man gått ut gymn. som i detta fall inte är fullgod? Vet att det går att läsa upp enstaka ämnen på komvux, men tror att hoppa på en yrkesutbildning är det som är högst prio. Vilka olika lösningar finns det då personen helst skulle vilja gå vidare konstnärligt eller inom hantverk? Hur förbereder man nu inför hösten vart ska man söka och vilka ska man vända sig till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag föreslå att göra "allt" samtidigt:
    - kika på olika hantverksyrken på framtid.se/yrke/hantverkare
    - boka tid med SYV på komvux, - ngn automatisk rätt finns inte vad gäller att läsa på högre nivå än grundskola...
    - se vad folkhögskolorna har för utbud;
    - se vad yrkeshögskolorna kan erbjuda att söka till;
    - se vad KKU har att erbjuda som kanske blir av intresse att söka och sedan söka till många olika alternativ, hoppas och hålla tummarna!

    KKU = konst- & kulturutbildningar; se info på framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar
    Exempel på Yrkeshögskoleutbildningar (hela utbudet finns på www.yhguiden.se ):
    stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktör
    utbildning/traeteknikerutbildning-i-hammaroe-ab/tratekniker
    stockholms-tillskaerarakademi/skraddare-dam-klanning-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bagare-konditor
    yhguiden.se/utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/skraddare
    hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk