Oliver
    Jag studerar naturvetenskapligt basår för att öka min behörighet och har möjlighet att läsa Fysik 2 utan att ha skrivit godkänt i Fysik 1. Om jag söker en utbildning t.ex. civ. ing. Datateknik där Fysik 2 är ett krav, räcker det med att ha skrivit godkänt i Fysik 2 eller räknas inte det till min behörighet förrän jag genomfört Fysik 1 också?
    Från gymnasiet har jag betyg i Naturkunskap A+B men som jag förstått ger dessa ingen specifik behörighet til högskolan (ex. Kemi, Fysik, Biologi)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Oliver,

    du har rätt. Om det för behörighet krävs Fysik 2, då ska man ha bevis på att man har godkända kunskaper i just Fysik 2. Om man har betyg i fysik 1a t.ex... är det inte relevant.

    Ang. relation mellan kurser i naturkunskap och NO-ämnena så är det så att inom Naturkunskap B (nuvarande kurs Naturkunskap 2) ingår det DELAR av Kemi1, Fysik 1a och Biologi 1. Därför om man redan har godkända betyg i "första nivå" på kemi, fysik och biologi /gamla kurser A-nivå/ - då behöver man i så fall inte läsa Nk2 /om Nk 2 krävs för behörighet, vilket det gör om man t.ex vill läsa till Sjuksköterska>> eller till Arbetsterapeut>>.

    Men om du behöver godkänd betyg i Fysik 2, då är det irrelevant vilka betyg du hade i Naturkunskap.

    Lycka till med dina studier!

    SYV :)