Zannel

    Jag har gått två år på Barn och fritidspogrammet och funderar över hur extra merit fungerar. Jag valde högskolepaketet vilket innebar att jag har/kommer läsa Engelska 6 och Svenska 3, som jag förstår ger dessa inte någon extra merit. Jag gick matematik 2a som inval och undrar om det kommer ge något extra merit eller inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på frågan om matematik 2a kommer ge "extramerit" (meritpoäng) beror på om den högskoleutbildning som du söker till kräver matematik 2 för särskild behörighet eller inte.
    Exempel: juristprogrammet kräver inte matematik för särskild behörighet och godkänt betyg i matematik 2 (a, b eller c) ger + 0.5 meritpoäng när man gör ansökan till juristprogrammet; men om samma person samtidigt söker till socionomprogrammet eller till sjuksköterskeprogrammet där matematik 2 krävs för särskild behörighet då är det inte någon "extrakurs" utan en kurs som krävs för behörighet (särskild behörighet) och betyg i den kursen ger därför inte extrapoäng/meritpoäng. Du får gärna läsa om meritpoängen på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare