Alice

    Hej SYV! Jag har precis gått ut mitt sista år i grundskolan och ska börja i gymnasiet. Jag har sedan höstterminen (och innan bl.a. 7an,8an) haft godkänt i alla kärnämnen. Jag har nu valt sambeteende, men har ett F i Religionskunskap vilket gör mig icke behörig till att börja i Sambeteende. Jag kommer ej på vilken annan linje jagvill ta, och jag måste göra ett omval så snabbt som möjligt eftersom att jag bara har valt Sambeteende. Kan man ta kontakt med gymnasieskolan man vill börja i om det här om att jag bara saknar kunskaper i ett SO-ämne som jag sedan höstterminen och tidigare haft godkänt i? Och ifall jag börjar i ett yrkesprogram, kan jag om jag uppnår alla kunskapskrav i engelska, svenska, matte och SO-ämnena efter betygen satts i år 1 byta till ett högskoleförberedande program i år 2? Behöver verkligen hjälp nu. MVH Alice

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice,

    en gymnasieskola kan inte göra någonting för att hjälpa dig komma in på ett Samhällsvet.programmet, om du saknar ett godkänt betyg i Religionskunskap från vårterminen i åk9.

    Du kan endast bli antagen till ett gymnasieprogram, till vilket du är behörig.
    Om du går åk1 på ett yrkesprogram, tror inte jag någon rektor tar in dig i åk2 på ett högskoleförberedande program, även om du skulle få alla A-betyg i alla kurser på ett yrkesprogram. Programmen har olika innehåll. Vissa gymnasieprogram är mer lika varandra än andra: exempelvis liknar Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet varandra rätt så mycket (men de kräver också samma godkända betyg, dvs du är tyvärr inte heller behörig till Ekonomiprogerammet heller).

    Det kan hända att du är behörig till Estetiska programmet>>. Har du godkända betyg i svenska, engelska, matematik och i ännu 9 st. valfria ämnen? - i så fall är du behörig till ES>>. Kika ex. på inriktning Estetik och Media>>.

    Jag antar att du är behörig till yrkesprogrammen ... och det yrkesprogrammet som mest påminner om samhällsvetenskapsprogrmmet är HA >>. Kika gärna på >>de två inriktningar som HA har.

    Liselotte