Ebba

    Hejsan! Jag läser en kandidat i psykologi genom fristående kurser. jag har enbart psykologi 2 samt 3 kvar att läsa och börjar därmed bli klar. Dock insåg att jag psykologi 3 (den avslutande kursen bestående av uppsatts och vetenskaplig psykologi) inte ges under våren 2024 i Göteborg eller på distans. Jag undrar därför om man får/kan bygga ihop kursen själv från fristående delkurser? Och i så fall vilka kurser jag ska söka.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en allmän studievägledare som inte är expert inom just det specifika kunskapsområde saknar kompetens för att svara på din fråga. Min gissning är - att det inte går att göra som du önskar, men jag kan inte vara säker. Du får fråga studievägledare på den institutionen där du vill få ut examen. Du kan också försöka få svar från UHR, universitets- och högskolerådet.
    Jag undrar, dock, hur du vet att den kursen inte kommer erbjudas i Gbg eller på distans VÅREN 2024? Utbud av universitetsutbildningar fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden, som blir den 15 september 2023 och det är först då som man kan vara säker på vilka utbildningar som blir sökbara.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ebba : Okej tack! Jag visste inte att kurserna inte släppts än, kursen brukar finnas på vårterminen så blev orolig när den inte såg ut att finnas våren 2024, jag är nog bara för tidigt ute helt enkelt!
    • Ebba : Jag har ytterligare en fråga! Om jag inte kommer in på psykologi 2 till hösten så har jag sökt en backup i form av psykologi 2 halvfart, vilket innebär att jag bara kommer att ha läst halva kursen när psykologi 3 börjar, kan man bli antagen om den tidigare kursen inte är avklarad ännu? Eller kan jag höra av mig till lärosätet/antagning.se och förklara situationen ifall jag inte kommer in på den 100% kursen?
    • Milla : Om kurserna bygger på varandra och behörighet som krävs är att man har godkänt i en lägre kurs, då kan man inte bli antagen - för man är ju i så fall OBEHÖRIG. Du kan alltid höra av dig till både lärosätet och antagning.se och förklara situationen men jag vet inte vilka svar du får. OBEHÖRIG kan inte antas till en svensk universitetsutbildning.