Markus

    Hej! Jag är godkänt i alla ämnen förutom Ma2B och gymnasiearbetet. För att få min examen behöver jag göra minst mitt gymnasiearbete (ma2b är något jag aldrig kommer röra igen). Är det möjligt att läsa ENDAST gymnasiearbetet som kurs på komvux och endast det utan att behöva ha några andra ämnen samtidigt då det är det enda jag har kvar att göra för att få en examen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jo, det borde gå bra att endast göra gymnasiearbete på komvux.
    Jag tänker dock på att du kanske vill ha högre meritvärde i ditt examensbevis, och du kan slippa läsa matematik 2 - läsa mot examensbevis från humanistiska eller estetiska programmet, på komvux. De programmen kräver inte mer matte än matematik 1. Temat för gymnasiearbete väljer man utifrån vilket program du tar examen ifrån.
    Om du får examensbevis på komvux med F i matte 2b, då kommer du för all framtid "dras med" F-et i matte 2. Inget i examensbeviset kommer att ändras och om du i framtiden vill ha högre meritvärde, blir du i så fall tvungen att få högre betyg i matematik 2, t.ex i matte 2a.
    Jag tycker det är fördelaktigt för dig att på komvux göra planering mot examensbevis som inte behöver inkludera matematik 2, vilket borde vara möjligt. Boka tid med SYV på komvux och lycka till!
    Vänligen
    Julia