Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Samuel,
    mycket tråkig situation du har hamnat i.
    Det är inte ovanligt att elever känner att de förtjänar högre betyg än det som de fick. Ang. hur "sant" det är allmänt eller specifikt i ditt fall - vet inte vi här på Fråga SYV.
    Problemet är att det är Läraren som sätter betyg. Och någon annan har inte så mycket att säga till om det... :(
    Om man får F i en gymnasial kurs, har man rätt att göra prövning senare (tidpunkt är det skolan som bestämmer).

    Om man får godkänt betyg i en kurs, har man inte rätt att läsa om kursen (såvida man inte byter till en annan gymnasial utbildning - där man kan gå om samma kurs, detta inte för att det är en rättighet, nej, utan att det i praktiken kan bli så att din nya klass har ännu inte läst den kursen - på en ny skola eller på ett nytt program på samma skola... och elever har rätt att läsa på Heltid, bl a för att Inte förlora studiebidraget från CSN).

    De realistiska alternativen för dig att höja betyg i en gymnasial kurs /om betyget är högre än F/:
    - göra Efter gymnasiet Prövning i den kursen;
    - söka byta program eller skola eller både skola-och-program och kanske "förlora ett år" - om du t.ex skulle börja åk3 till hösten, kanske du kan börja åk2 på ett annat program eller på en annan skola ...
    - klaga jättemycket om du känner att läraren satt fel betyg; prata både med rektor och med läraren igen; och om du inte får svar som du kan acceptera, klaga ännu högre upp - om det är en kommunal gymnasiskola, till Utbildningsförvaltningen i kommunen; och om det är en fristående skola - till "huvudman"/ägaren - och till slut kan du göra anmälan till Skolinspektionen. Om huruvida Skolinspektionen kommer att ta upp frågan och göra en inspektion, kan inte jag svara på. Men det är det vägen man får gå - om man känner väldigt starkt för att man fick fel betyg.
    Länktips: skolinspektionen.se/anmala.

    Liselotte