Nina

    Hej! Jag gick natur på gymnasiet och tänker göra prövning för att komma in på psykologprogrammet. Min plan är att försöka höja ma1c samt 2c för att ha en chans till höstens antagning. Men nyligen läste jag här på frågasyv att en person som läst b-kurserna i matematik kan göra prövning i a-kurserna eftersom det är lättare att få bra betyg i dem. Är det alltså möjligt att jag gör prövning i exempelvis ma1b och 2b? (istället för c-kurserna, som psykologprogrammet egentligen inte kräver) Tack för ditt svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,

    du kan göra prövningar i matematik 1a och 2a och de betygen, om de blir högre än du har i matte 1c och 2c, kommer räknas in. Du kan givetvis skaffa dig betygen i matte 1b och 2b, men det är lättare att få högre betyg i a-spåret, så försök hitta var du kan göra prövningar i matte 1a och 2a. Om du hittar var du kan göra prövning i matte 1a men inte i 2a, kan du i så fall göra prövningar i matte 1a och 2b (det behöver inte vara betygen i samma spår). På nivå 3... om du har betyget i matte 3c, vilket jag gissar på, så kan du göra prövning i matte 3b och det betyget, om det blir högre, kommer räknas in i stället för matte 3c.
    Allmänt gäller: man behöver inte ha läst kursen för att kunna göra prövning i den - detta gäller för alla som inte är gymnasieelever när de vill göra prövningar.