Uno

    Hej! Jag vet att om man har gymnasieexamen med MA1C, så kan man skriva prövning i MA1A istället för MA1C, och att betyget i MA1A då räknas med i snittet istället för C-kursen. Min fråga är om samma procedur funkar med svenska som andra språk och vanlig svensk? Alltså kan jag, med Svenska 1 i min gymnasieexamen skriva prövning i Svenska som andra språk? Räknas betyget i SVA med då i mitt snitt när jag söker till högskola eller funkar det inte över huvud taget? Tack på förhand.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Tyvärr, Abbas. Det funkar inte. Vi har tidigare ställt den frågan till flera sakkunniga och fick svar att Svenska 1, 2 och 3 kurser kan inte i efterhand ersättas av SAS 1, 2 och 3 (och inte heller tvärtom) - alltså du måste höja betyget i just Svenska 1 om den kursen finns i ditt examensbevis.
    Det är alltså Olika för mattekurser och för svenska/SAS kurser.
    Hälsningar
    D:

    • : Okej
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!