sana
    Hej!
    Jag studerar för tillfället socinomprogrammet på universitetet, men har tänkt att skola om mig och bli tandläkare i framtiden.
    I och med att jag inte har läst kemi, fysik och biologi kommer jag göra det på distans under detta år.
    Som ni även vet så är det svårt att komma in på tandläkarprogrammet, och därför har jag tänkt att göra prövning i alla mina betyg från gymnasium. Jag läste omvårdnadsprogrammet och gick ut med VG i snitt.
    Måste jag ha MVG i alla ämnen för att ha en god chans till att uppnå 22.00?
    Hur räknar jag ihop mitt meritvärde med kemi, fysik och biologi( Aoch B)? Räknar jag ihop det med mina 2500poäng, eller måste jag ta bort vissa ämnen?

    Tacksam för svar,
    Sana

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sana!
    Kurser som krävs för behörighet räknas in i jämförelsetal men inga kurser tas bort från Slutbbetyget, vilket betyder att du helst bör få betyget MVG eller A i alla kurser. Då uppnår du 20.00 och för att komma över 20.0, måste du meritpoäng. Max antal i merit är 2.5. Om du får Max i merit, har du i så fall råd att ha några VG betyg som idag motsvarar betyg B.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare