Tove
    Hej!
    Jag går just nu mitt tredje år på samhällsvetenskapsprogrammet och tittar lite på prövningar för att säkra en plats på den utbildning jag vill gå. Jag var dålig på matte i skolan och det drar ned mitt snitt, läste både matte 1b och 2b. Tänkte göra prövningar i dessa två kurser, men läste att det går att göra prövningar i matte 1a och 2a istället för just b-spåret, trots att jag läste B-matten i gymnasiet. Sedan såg jag på en annan SYV-sida att detta inte gick, utan att man måste läsa exakt samma kurser som man läste på gymnasiet. Min fråga till er är då om det funkar att jag gör prövningar i A-spåret istället för B, och om det fortfarande kommer räknas med trots att jag inte läste dessa i gymnasiet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tove,

    enligt de svar vi fått från de sakkunniga (flera gånger - och av olika personer) så stämmer det att du kan skaffa dig högre betyg i matte 1a, än du tidigare haft i matte 1b och betyget (det högre betyget, även om det är i "fel spår") kommer räknas in i ditt jämförelsetal. På samma sätt: matte 2a i stället för 2b. Med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    • Tove :

      Tusen tack Peter för svaret! Då vet jag. Har en annan fråga angående just matten; jag vet nämligen att det inte går att läsa upp en kurs man redan fått godkänt betyg i på Komvux - men kan man läsa ett annat spår och därmed en annan kurs på Komvux istället? Att man ex går kursen matte 1a då man läste 1b i gymnasiet, eller är det prövningar som gäller eftersom man redan fått godkänt på hela matte 1?

    • Anna : Det är inte förbjudet för komvux att ge plats på samma eller på en motsvarande kurs, i vilken man redan har godkänt betyg i, men ofta har inte komvu råd (varje utbildningsplats kostar pengar). Sök till komvux, du kan ha tur och komma in. Men annars se om du kan hitta var du kan anmäla dig till prövningen.