Emma

    Hej, finns det en ny bestämmelse angående antal högskolepoäng man får läsa sammanlagt under en livstid? Får man läsa mer än en utbildning? Bortsett från CSN.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    jag känner inte till någon sådan gräns, i alla fall inte i Sverige. Vet att det finns personer som har läst flera (t.ex tre st.) långa högskoleutbilndingar. För de flesta är problemet: begränsning i antal veckor man får ta studiemedel för och att de även tänker på "förlorad arbetsinkomst" (för att när man studerar på heltid, kan man inte samtidigt också jobba på heltid - i alla fall blir det mycket svårt att hinna och orka med det).
    Studerar man på mer än heltid, t.ex på 150% studietakt hinner man skaffa sig fler högskolepoäng men även det är ansträngande.

    I andra länder, vet jag, att det finns begränsningar på olika sätt, t.ex att för att få läsa ännu högskoleutbilnding (sitt andra) måste man få speciellt tillstånd, eller att man ej kan bli antagen till en högskoleutbildning om man uppnått viss ålder, men sådana begränsningar finns, i alla fall mig veterligen, inte i Sverige.

    • : Tack för svaret, jag vet att det inte var så förut för jag känner folk som har mer än en utbildning. Det var nyligen jag hörde om begränsning i antal högskolepoäng. Jag ville bara försäkra mig om hur det ligger till.
    • Julia : Var har du hört om begränsningen?
    • Julia : Vi fick nu svar från en sakkunnig, som lyder: "Nej, jag har inte hört talas om att det skulle vara någon sådan gräns på gång och det finns heller ingen sådan gräns i Sverige idag."
    • : Vad bra. Tusen tack för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp.
    Läs alla kommentarer