Anna
    vad krävs för att få grundläggande behörighet till förskollärare, grundskollärare? Vilka olika vägar finns att gå? jag har läst några kurser på komvux 2016. och har några gamla kurser från 2001 också, men som jag förstått är för gamla att ta med. Har nog drygt 1600 poäng från komvux som jag läst 2016.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    Grundläggande behörighet gäller till samtliga högskoleutbildnignar i Sverige. Den kan uppnås på olika sätt - ex. genom Slutbetyg eller Examensbevis eller genom "reell kompetens". Läs gärna info på Antagning.se/sv/Det-har-galler. Har man 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid som man skaffade efter 19årsåldern - och har godkända betyg i några gymnaisala kurser, kan man bli bedömd ha grundläggande behörighet... men då är det nästan ett måste att också göra högskoleprovet.
    Sedan måste man alltid ha även särskild behörighet, dvs godkända betyg i de specifika kurser som krävs just för "din" högskoleutbildning.

    Vill man kunna konkurrera om utbildningsplats i betygsgrupper (och inte endast i högskoleprovs-gruppen) - behöver man skaffa sig "fullständiga gymnasiala betyg" som normallt sett tar 3 år på heltid att skaffa.
    För planering mot Slutbetyg eller mot Examensbevis behöver man boka tid med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Ang. äldre kurser - som regel kan man inte ta in i ett Slutbetyg kurser som är äldre än 8 år. Men rektor kan besluta om att tillåta ta in någon eller några av de gamla kurser om den studerande har Genom senare studier eller genom Arbetslivserfarenhet har bekräftat att hen håller kunskaperna vid liv.
    Exempel: man har en mycket gammal betyg i en mattekurs från gymnasiet men läser nu fortsättningskurs i matte och får godkänt betyg - i så fall kan rektor besluta ta in båda mattekurser in i ett Slutbetyg. Annars om man genom de arbetsuppgifter som man hade på sina arbetsplatser, kan påvisa att man höll kunskaperna vid liv - ex. om man jobbade utomlands i ett engelskt-talande land i flera år - kan det vara motiverat att ta in ett gammalt betyg i engelska in i ett Slutbetyg. Individ.bedömning görs om Undantag kan göras och gamla (äldre än 8 år) betyg tas in i ett slutbetyg.